Může nízkosacharidové stravování může pomoci zmírnit inzulínovou rezistenci?

Shutterstock.com - jo-jo efekt

Špatná odezva těla na inzulín může odstartovat celou řadu zdravotních problémů, proto ji rozhodně nepodceňujte. Snížení příjmu sacharidů může být v tomto případě velice užitečným opatřením směřujícím ke změně životního stylu. Nejenom, že zhubnete, ale navíc se vám významně zlepší váš zdravotní stav, a to je nesmírně důležité.

Když tělo neodpovídá

Co vlastně máme na mysli, když se řekne inzulínová rezistence? Jde o stav, kdy tělo není schopno reagovat na inzulín, tedy hormon, který nám vyrábějí buňky slinivky břišní a který zpracovává v našem těle glukózu. Jaký má inzulín v našem těle úkol? Určité množství se ho uvolní vždy po každém jídle. Právě tento hormon na starosti, aby se glukóza dostala do všech buněk, pro které slouží jako palivo, tedy energie. Putuje tedy do svalů, do mozku. Pokud ale tkáně nedokážou na dodávku inzulínu odpovědět, vzniká především v tukové tkání a ve svalech inzulínová rezistence.

Stoupá zlý cholesterol

Co se děje, pokud se tělo ocitne v inzulínové rezistenci? Jednoduše vyrábí další inzulín. Buňky totiž volají SOS, protože jim chybí palivo v podobě glukózy. V krevní plazmě se potom hromadí inzulín. Orgány citlivé na inzulín jsou pak více stimulovány. Dochází k nerovnováze mezi inzulínem a glukózou, což má různé škodlivé následky. Tento stav má vliv na poměry mezi lipidy, podporuje zvýšený „zlý“ tedy LDL cholesterol a naopak se snižuje množství „hodného“ HDL cholesterol.

Riziko ztučnění jater i cukrovky

Při inzulínové rezistenci stoupá retence sodíku, což se projevuje vyšším až vysokým krevním tlakem. Rovněž se množí zánětlivé procesy v těle. Dále významně roste riziko vzniku cukrovky 2. typu, obezity, ztučnění jater a srdečněcévních onemocnění. Podle některých odborníků může existovat také souvislost mezi některými druhy nádorů a inzulínovou rezistencí, to je ale zatím předmětem výzkumu, mechanismy, jak to funguje, jsou totiž dosud neznámé, a tak se o tomto problému spíše jenom spekuluje.

Příčinou je genetika i nevhodný životní styl

Je velmi důležité u lidí s nadváhou a obezitou, kteří mají nedostatek pohybu, upravit životní styl, aby nedošlo k rozvoji inzulínové rezistence. Tělesná aktivita vede k lepší citlivosti na inzulín, proto je důležité cvičení. Jak inzulínová rezistence vzniká? Odborníci mají za to, že existují genetické předpoklady, ovšem významně se na ní podílí nevhodný životní styl, tedy příliš vysoký příjem kalorií, málo pohybu. Obvykle se organismus vyrovná s větší potřebou výroby inzulínu. Jestliže ale tento stav je dlouhodobý nebo dokonce trvalý, potom požadavky organismu na množství inzulínu jsou vyšší než tělo dokáže vyrobit a vzniká stav hyperglykémie, který se přehoupne v cukrovku 2. typu, a to už je závažný problém.

Omezení sacharidů prospěje

V těchto chvílích je změna stravovacích návyků rozhodně na místě, pomůže odvrátit hrozící potíže. Ovšem pokud už došlo k inzulínové rezistenci nebo dokonce k rozvoji cukrovky, je důležité spolupracovat s lékařem a nepodnikat nic sami. Obecně v takových případech prospěje nízkosacharidová strava. Na vlastní pěst by se ale do ní měli pouštět jenom lidé, kteří jsou zdraví. To znamená ti, kteří mají nadváhu, jsou obézní a rizika jim hrozí, ale ještě nenastala. Protože v okamžiku, kdy již vzniklo nějaké metabolické onemocnění, patří vše pod přísný dohled lékaře. I v případě, že máte pocit, že se vás tyto řádky týkají, není od věci možnost nasazení ketodiety konzultovat se svým praktickým lékařem a zvážit možná rizika. Právě on vás dokáže upozornit na možná rizika a pomůže vám zvolit pro vás ten nejvhodnější model diety.

Číst další články

Reklama